Of ik iets wil schrijven voor De Stedenwijker? Nou, dat wil ik wel. Want al woon ik niet in Stedenwijk, ik kom er zeer regelmatig voor mijn werk: professional organizer, of opruim-coach zoals ik ook wel word genoemd. Ik ben gespecialiseerd in overvolle en/of vervuilde woningen, maar ik begeleid ook cliënten buiten die categorieën. 

Mijn passie voor dit werk begon ooit bij Buurtdiensten, in de huishoudelijke zorg. Via de gemeente en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) werd ik ingezet bij mensen die niet hun eigen huishouden konden organiseren. Ik kwam in huizen waar meer nodig was dan de wekelijkse stofzuigbeurt. De meest schrijnende gevallen kwam ik tegen, bij wie de schaamte zo groot is, dat ze niemand meer binnenlaten. Ik voel me vereerd dat ik welkom ben bij hen.

Soms wordt mij gevraagd wat ik leuk vind aan dit werk. Dat houdt niet op bij maar één ding. Ik heb de meest uiteenlopende mensen ontmoet en dat maakt mijn werk elke dag weer anders en leuk.

De cliënten voor wie ik werk, komen bijna allemaal via de WMO. Soms omdat de woningbouw ze dat verplicht, soms nadat een dierbare zich zorgen maakt maar soms ook omdat ze zelf de stap hebben durven zetten om hulp te vragen.

Hulp vragen is vaak het lastigste in het hele traject. ‘Als anderen hun eigen huishouden kunnen doen, moet ik het ook kunnen,’ denken veel mensen. Want je eigen huis op orde houden, is iets wat iedereen moet kunnen, toch? Nou, dat is dus níet zo.

Waarom het niet kan of gaat, daar zijn duizenden redenen voor op te noemen. Zo veel mensen, zo veel situaties zal ik maar zeggen. En soms zit je gewoon vast. Weet je niet meer hoe of waar je moet beginnen en overweldigt het schijnbaar kleinste klusje je zó, dat het je verlamt. Misschien een troost: je bent niet de eerste, niet de laatste en je bent zeker niet alleen. Dat hoeft ook niet.

Ben je of ken je iemand met een woning die meer stress geeft dan rust? Er is echt iets aan te doen. De weg die ik iedereen aanraad, gaat via het wijkteam. Ga langs of maak online een afspraak. 

https://wijkteams.almere.nl/folders-en-formulieren/aanmelden-ondersteuning-voor-volwassenen

Daar wordt gevraagd wat de zorgvraag is. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld: “Het lukt me niet om mijn huis op orde te krijgen of te houden.” Meestal maakt het wijkteam meteen een afspraak voor een ‘keukentafelgesprek’, al gaat dat tegenwoordig ook vaak online. Maar liever komt er iemand langs, want aan de keukentafel (als deze bruikbaar is) is het makkelijker om een beeld te krijgen van de situatie. 

Gebaseerd op dit eerste keukentafelgesprek, volgt er een advies. Zorg inzetten of niet. Wanneer de zorg wél ingezet wordt, is de volgende stap een Persoonlijk Ondersteuningsplan (POP). De in overleg uitgekozen zorgorganisatie krijgt dit plan. Op www.almerekracht.nl staan alle organisaties die samenwerken met de gemeente. 

De zorgorganisatie neemt vervolgens contact op, maakt een afspraak voor een intakegesprek en stelt vervolgens een POP2 op. Daarin komen de doelen die de cliënt wilt behalen en een uitgestippelde route om het doel te behalen.

Zodra er een akkoord van de gemeente is voor POP2 kan de hulp echt beginnen en ben misschien ik wel met alle liefde nabij.